Хочу бути сммником! Що робити?

Хочу бути сммником! Що робити?

Це схоже на роботу мрії 21 століття: “сидіти” увесь день в соціальних мережах і ще й отримувати за це гроші. Хто так не хоче? І все б нічого, якби робота SMM-менеджера не була такою складною і потребувала неабиякої підготовки. Тож “на коні” тільки ті, хто не боїться експериментувати, постійно вчиться і уважно слідкує за світовими трендами.

Ця стаття – докладний екскурс у роботу SMM без зайвих ілюзій. Тільки перевірений власний досвід, який точно допоможе на початку твоєї дороги у цей перспективний світ соціальних мереж.

Що таке SMM?

Ну, якщо ти натрапив (натрапила) на цю статтю, то очевидно знаєш. Але на всякий випадок:

Маркетинг у соціальних мережах або SMM (Social Media Marketing)  – це всі дії, які допомагають просувати бренди, компанії, товари чи послуги у соціальних мережах.

SMM-менеджер – це власне той, хто займається таким просуванням.

За допомогою SMM шукають нових клієнтів, створюють позитивний імідж компанії чи бренду, комунікують з аудиторії, досліджують настрої чи  потреби аудиторії тощо.

Які завдання SMM?

На жаль, багато хто думає, що SMM – це тільки про публікації контенту та спілкування з підписниками. Але ні! Ось дуже коротко про те, що входить у комплекс роботи з SMM:

  • аналіз конкурентів та цільової аудиторії;
  • розробка стратегії: визначення цілей, розробка кроків для їх досягнення, підбір аудиторії для реалізації;
  • розробка дизайну оформлення і шаблонів постів;
  • розробка контент-плану, генерація контенту, публікація і аналіз охоплення;
  • комунікація з користувачами, нейтралізація негативу, чистка спаму, проведення активностей;
  • налаштування реклами;
  • аналіз ефективності рекламної кампанії тощо.

Багатенько? Ще би. Зате такий перелік відповідальності точно вирізнить тебе від інших “спеціалістів” та “фахівців”.

Як стати сммником?

Спершу усвідом, наскільки тобі близька ця робота. Сммник має такі вроджені або набуті характеристики:

SMM-2

  • допитливість;
  • вміння відслідковувати тренди та новинки;
  • естетичні навики;
  • візуальний тип сприйняття;
  • терплячість;
  • схильність до вивчення психології;
  • стратегічне та аналітичне мислення;
  • уважність до деталей.

Сходиться? Тоді давай далі вчитися бути крутим SMM-спеціалістом.

Навики, які допоможуть у роботі SMM

Грамотність. Ну цей пункт не потребує пояснень, бо всім зрозуміло, що “говорити” від імені компанії чи бренду потрібно грамотно. І ще! Якщо цільова аудиторія від цього буде лояльнішою, не зайвим буде спілкуватися “її мовою”. Тобто з використанням певного сленгу, діалекту, використовуючи слова-професіоналізми.

Інтуїція та трохи психології. На людей треба впливати. І твоє завдання – зрозуміти, куди треба “тиснути”, щоб досягнути маркетингової цілі.

Логіка, завдяки якій ти зможеш будувати ефективні стратегії, визначати цільову аудиторію тощо.

Креативність. Тому що потрібно дивувати та тішити покупців, щоб вони звернули увагу на твої повідомлення.

Робота з графічними редакторами. Хоча би Photoshop.

Де вчитися?

Курси SMM

Таких на українському ринку немало. Важливо: коли обираєш курси, зверни увагу на досягнення та відгуки. Якщо маєш можливість, розпитай про ефективність навчання людей, які його завершили. Монітор сторінки у соціальних мережах, з якими працювали автори курсів тощо.

YouTube

У YouTube знайдеш безліч майстер-класів як з просування у соціальних мережах, так і про роботу в графічних редакторах, побудову стратегії тощо. Тільки зверни увагу: тенденції та інструменти просування змінюються зі швидкістю світла, тож обов’язково перевіряй інформацію на актуальність.

SMM-спільноти

Профільні групи та спільноти корисні з різних причин. По-перше, там дізнаєшся про новини та інструменти SMM, а також – побачиш, чим і як живуть досвідчені смм-спеціалісти. І навіть знайти роботу.

Книги

Ну тут така справа: поки книжку підготують до друку, тенденції встигнуть змінитися до невпізнаваності. Все ж те, що стосується правил маркетингу радимо. І навіть дуже.

  • Мартін Ліндстром «Buyology. Увлекательное путешествие в мозг современного потребителя»
  • Лілія Нілова «Поп-арт маркетинг. Insta-грамотность и контент-стратегия»
  • Гаррі Беквіт «Продавая незримое»
  • Роберт Чалдіні «Психология влияния»
  • Ігор Манн «Маркетинг без бюджета. 50 работающих инструментов»
  • Сет Годін «Фиолетовая корова»
  • Раян Голідей «Маркетинг майбутнього. Як ґроуз-хакери змінюють правила гри»
  • Олексій Філановський «Головна маркетингова книга»
  • Джек Траут «Маркетинговые войны»
  • Філіп Котлер «Десять смертных грехов маркетинга»
  • Гаррі Беквіт «Продаючи невидиме. Керівництво з сучасного маркетингу послуг»
  • Ігор Манн «Маркетинг на 100%. Ремикс. Как стать хорошим менеджером по маркетингу»
  • Джон Сібрук «Nobrow. Культура маркетинга. Маркетинг культуры»
  • Рассел Голдсміт «Вирусный маркетинг»
  • Емануїл Розен «Анатомия сарафанного маркетинга»
  • Халід Салех «Повышение конверсии веб-сайта»
  • Ел Райс «Маркетинг снизу вверх: от тактики до бизнес стратегии»
  • Ніколас Коро «Маркетинг Дракулы. Искусство зарабатывать на человеческих страхах»
  • Філіп Котлер «Десять смертних гріхів маркетингу»
  • Філіп Котлер «Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового»

Джерело книжкового переліку: https://blog.yakaboo.ua/

З чого почати?

Спершу радимо створити власні профілі у тих соцмережах, де плануєш працювати. Тільки завдяки практиці зможеш зрозуміти, що там і як працює.

Окрім того, твої сторінки у майбутньому стануть місцем для експериментів та допоможуть сформувати імідж SMM-спеціаліста.

Де шукати досвід/роботу?

Без досвіду ніяк. А де шукати досвід сммнику-початківцю? Маємо кілька ідей:

  • створи фейковий акаунт і пробуй його розкручувати;
  • запропонуй знайомим попрацювати над їхніми сторінками за невелику оплату;
  • пошукай сторінки, яким точно потрібна допомога і запронуй свої послуги;
  • влаштуйся стажером до спеціаліста.

Головне – не накопичуй теоретичних знань, бо вони з часом можуть втратити актуальність.

Social media marketing

 

Основне в SMM-стратегії

Аналіз

Спершу потрібно оцінити реальний стан бренду/компанії у соціальних мережах: кількість підписників, репутація, наявність контенту, знайти всі згадки від інших користувачів.

Тоді пошукай конкурентів: як там у них справи, що вони постять, як на це реагують люди тощо.

Далі – спробуй описати цільову аудиторію: якого віку, що цікавить, на які ще сторінки може бути підписана.

Паралельно сформулюй унікальну пропозицію: що вас відрізняє від конкурентів, що заставить підписників прийти саме на цю сторінку і, зрештою, купити саме цей продукт.

Визнач формат

Існує кілька форматів присутності у соціальних мережах:

  • комерційний – ви не приховуєте, що створили сторінку для продажів;
  • “клуб за інтересами” – спершу ви збираєте якомога більше потенційних клієнтів за допомогою корисного контенту, а потім потрохи публікуєте рекламу;
  • змішаний формат – компанія публікує корисний тематичний контент, періодично “розбаляючи” комерційним.

Графічне оформлення

Ну ти знаєш: зустрічають по зовнішності. Відповідно, корпоративна сторінка – це обличчя вашого бізнесу в соцмережах. Тож доведеться подбати про брендовані аватарки, обкладинки та шаблони постів.

Чек-лист для створення сторінки

smm team

  • назва (сформулюй назву за принципом: “бренд” + “основний ключовий запит”);
  • url-адреса;
  • опис (важливо описати переваги);
  • додай можливість писати відгуки;
  • налаштуй приватність (якщо це група, зроби її відкритою, не відключай коментарі, додай можливість завантажувати медіа тільки адміністраторам);
  • увімкни сповіщення, щоб оперативно відповідати на повідомлення;
  • якщо це Facebook, додай “Магазин” й опублікуй туди основні товари/послуги;
  • створи хештеги, геолокацію.

Які методи просування існують?

SMM – це комплекс дій. Яких саме? Зараз з’ясуємо. Відразу зауваж: вони рідко працюють поодинці, а якщо вдало поєднати – можна досить швидко “розкрутити” сторінку.

Контент-маркетинг – це основа. Люди підписуються, щоб читати пости, статті, дивитися зображення тощо. Май на увазі: інформаційного контенту має бути набагато більше, ніж рекламного. Деякі смм-спеціалісти називають відношення 8:2.

Відеомаркетинг – це чудово, якщо у тебе такий є. У першу чергу такий варіант підходить для YouTube. В інших соцмережах за допомогою відео зручно демонструвати товар, робити докладні огляди, проводити майстер-класи тощо.

Таргетингова реклама. Коли в групі чи на сторінці достатньо контенту, ви можете зацікавити ширшу аудиторію рекламою. Якщо правильно налаштуєш – на твою сторінку зайдуть саме ті, кому товар/послуга цікаві.

Реклама в групах. За певну оплату пабліки чи групи з великою аудиторією можуть публікувати твої повідомлення чи робити репости з твоєї сторінки.

Спілкування з клієнтами. Це дуже важливий пункт, від якого залежить репутація компанії.

Колаборації. Взаємна реклама з пабліками, чия аудиторія перетинається з вашою.

Як визначити ефективність просування?

Можна за допомогою:

  • лайків;
  • репостів;
  • переглядів;
  • кількості підписок;
  • кількості скарг;
  • рекламних показників.

Тобі буде корисно знати

Рейтинг соціальних мереж в Україні (2019 рік)

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. Вконтакте
  5. Telegram
  6. Twitter
  7. Одноклассники
  8. LinkedIn

Безкоштовні сервіси для SMM

Для створення картинок:

  • canva.com;
  • crello.com;
  • spark.adobe.com;
  • pablo.buffer.com.

Безкоштовні фотостоки:

  • sitebuilderreport.com/stock-up;
  • pixabay.com;
  • unsplash.com;
  • jaymantri.com;
  • kaboompics.com;
  • isorepublic.com.

Безкошовні відеостоки:

  • coverr.co;
  • videos.pexels.com;
  • videoblocks.com;
  • videezy.com.

Інший безкоштовний контент:

Для конкурсів:

Для організації роботи:

  • smmplanner.com – для планування публікацій;
  • business.facebook.com – для планування публікацій;
  • trello.com – для управління проектами;
  • docs.google.com – онлайн-аналог Word, який одночасно можуть редагувати кілька людей. Незамінний сервіс для роботи в команді;
  • calendar.google.com – зручний сервіс для планування роботи;
  • ylink.me, linktr.ee, smartinsta.biz – сервіси мікро-лендінгів для Indtagram.

І висновок

Якщо ти дочитав (дочитала) до висновку, значить  мотивація у тебе превелика. Тож давай, починай свої перші кроки в SMM. І не забудь: помилок не робить тільки той, хто нічого не робить (або вдало приховує свої “проколи”). Тож не хвилюйся, якщо спочатку щось не виходить.

Що би не було – рухайся вперед!

Автор – Іра Таран